Bild för pressmeddelande
Häst med sår som är under läkning från kvarka. Bild: Emma Nilsson/SVA.

Kvarka sprids när hästar besöker ridskolor, hopp- och travtävlingar

Sidan granskades senast : 2023-04-26

För första gången på flera år vänder antalet utbrott av kvarka uppåt. 2022 drabbades 66 svenska hästanläggningar jämfört med 57 året innan. Kvarka har stor påverkan på verksamhet och ekonomi för ridskolor och de som arrangerar hopp- och travtävlingar. Flera organisationer i Sverige och andra länder samarbetar i kampanjen Stoppa kvarkan den 1 till 7 maj. Fokus för kampanjen är att snabbt upptäcka sjukdomen och därmed stoppa smittspridningen.

Ofta är det när en häst flyttas och träffar andra hästar som kvarka sprids, inte olikt människor som sprider influensa. Hästägare och hästskötare som är uppmärksamma på hur hästen mår, som tempar vid minsta symtom och isolerar hästen vid förhöjd temperatur kan stoppa smittspridningen. Fler hästar är friska och fler verksamheter slipper avbrott. Nu finns äntligen ett vaccin mot kvarka tillgängligt, vilket är ytterligare ett verktyg i kampen att stoppa kvarkan. Hästar som reser och tävlar frekvent bör vaccineras för att minska risken för smittspridning. Att hästen i det första stadiet inte är så sjuk kan vara anledningen till det negativa trendbrottet.

– Varje år drabbas många privatstall och ridskolor av kvarka, med kostsamma nedstängningar. Nedstängningen av Romme travbana är ett exempel på vilken betydelse ett kvarkautbrott kan få. Kanske kan Romme vara en väckarklocka för alla om att kvarka kan drabba alla hästar och betydelsen av tidig upptäckt och isolering? Utöver alla kostnader för inställda lektioner och tävlingar ska vi inte glömma bort lidandet för hästarna. Obehandlad kvarka kan ge allvarlig sjukdom och har i sällsynta fall till och med lett till dödlighet, säger Johanna Lindahl, veterinär på SVA.

I Sverige importeras och avlas tusentals hästar om året. Den livliga handeln kan vara en del i smittspridningen, många utbrott startar på grund av en nyinköpt häst. I sociala medier kommer det dagligen nya inlägg om kvarka. I egenskap av expert på kvarka och vacciner medverkar Gittan Gröndahl i en podd onsdag 3 maj.

– Jag kommer prata om hur jobbigt det är att vara med om ett kvarkautbrott, det är både psykiskt och ekonomiskt mycket ansträngande. Det är ett antal näringsidkare inom olika verksamhetsgrenar som lider förluster genom verksamhetsavbrott, stoppad handel, stoppade tävlingar och många veckor av merarbete. Hästarnas sjuklighet, nedsatta prestation och dödsfall kostar också. Det är verkligen läge att peppa för rätt rutiner och investeringar för att stoppa kvarkan, säger Gittan Gröndahl, statsveterinär på SVA.

Hästtidningar öppnar artiklar

Kvarka är en smitta som det skrivs mycket om i hästtidningar. När ridskolor och tävlingar drabbas är det många som vill läsa liksom när vaccin eller biosäkerhet diskuteras. Under kampanjen kommer flera tidningar att bidra till ökad kunskap genom att öppna de artiklar som rör kvarka.

- Det är fantastiskt att tidningarna ställer upp och bidrar med så mycket information och kunskap i samband med kampanjen. Jag vill verkligen uppmana alla i hästsverige att passa på att fördjupa era kunskaper, säger Gittan Gröndahl.

Sök på ”kvarka” på dessa webbsidor.

I sociala medier är kampanjens hashtag #StoppaKvarkan. Kampanjen Strangles Awareness Week (SAW) startade ursprungligen i England av djurskyddsorganisationen Redwings Horse Sanctuary. I Sverige är de deltagande organisationerna SVA och HästSverige i samarbete med hästnäringen och veterinära organisationer: Agria, Distriktsveterinärerna, Evidensia, Flyinge, Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS), LRF Häst, Länsstyrelserna, SLU, Strömsholm, Sveriges veterinärförbund/Hästsektionen, Svenska Djurskyddsföreningen, Svensk Galopp, Svenska ridsportförbundet, Svensk Travsport, Wången och Östersundstravet.

Stoppa kvarkan 2023

Om kvarka

Karta kvarka Sverige

Läs mer hos andra